Rebecca Oswald Music, ROM-2, 2011

The Whisper of the Meaning (3:53)

The Constantly Pulsing Universe Inside Me (4:11)

MyBlueOcean, Your Eyes (4:22)

Each Flower Will Sing Your Song (2:38)

My Solitude Is Entrusted to You (4:59)

The Gentle Rain of Your Pure Love (4:08)

The Place Where Dreams Shine and Fade (3:25)

While Trying to Get Used to Your Absence (5:05)

To Solace My Heart (2:51)

I Must Have Revealed You (3:30)

You Have Never Left (4:37)

A Complete Life in Our Hands (4:29)

Ordinary Bliss (5:12)

 

Мы не можем услышать стихи, которыми вдохновили Ребекку Освальд на создание этого альбома – они еще (в отличие от музыки) не опубликованы и нам остается только догадываться, о чем повествовали эти строки, вызвавшие резонанс и эмоциональную отдачу в душе исполнительницы. Сама Ребекка говорит, что многие из этих стихов начинались со слова «Whereas», которое и стало названием ее нового диска, материал которого тоже хочется назвать поэтичным и вдохновляющим.

«Whereas» — по-женски эмоциональная и открытая работа, пронизанная легко улавливаемыми и понятными эмоциями, среди которых притаились светлые воспоминания детства и ностальгия. Открывается альбом пасторальной и романтической композицией «The Whisper of the Meaning», но она, однако, не задает тон всему альбому (хотя ее настроение потом передается и дальше, его можно уловить в «You Have Never Left»), который показывает свое истинное лицо уже в «The Constantly Pulsing Universe Inside Me». Здесь пробуждаются эмоции, а сама Ребекка умело поддерживает баланс между классическими музыкальными канонами и необузданными чувствами, которым явно тесно в академических рамках. В этой композиции Освальд напряженно и быстро трогает клавиши – но кажется, что ее пальцы трогают не бело-черные клавиши, а касаются души, настолько далека от равнодушного восприятия эта музыка. Композитор порой экспрессивно ставит точку, которая через несколько мгновений оказывается всего лишь многоточием, за которым следует меланхоличное переосмысление и спокойный, сосредоточенный финал («My Blue Ocean, Your Eyes»). Сквозь безудержные жесты и меланхоличные раздумья слушатель, захваченный этим потоком, все равно способен услышать трогательную нежность притаившееся где-то там тишины, и тогда элегантные элегии «Whereas» окрашиваются новыми оттенками, чувственными полутонами. Во второй половине альбома появляется чуть больше сентиментальности, пик которой приходится на самую радостную вещь «A Complete Life in Our Hands», заставляющую вернуться в солнечные дни детства, бегать и ловить солнечные зайчики в мире, который тогда казался таким простым и добрым. А подводя итог, Ребекка выбирает идеальную форму «Ordinary Bliss» – спокойную, по-взрослому сдержанную, свойственную человеку, который в круговерти эмоций и звуков научился ценить, прежде всего, тишину. Очень красивый и проникновенный релиз замечательной исполнительницы.

 

http://www.rebeccaoswald.com

 

English:

We cannot hear the poetry that inspired Rebecca Oswald in the creation of this album — unlike the music, the poems are not published and we can only guess what these words said that generated this emotional resonance and impact in the soul of the performer. Rebecca herself says that many of these verses begin with the word «Whereas», which became the title of her new disc, the material of which must also be called poetic and inspiring.

     «Whereas» is an emotional and open work, full of easily grasped and understandable feelings, among which are hidden light, sweet memories of childhood and nostalgia. The album opens with a pastoral and romantic composition «The Whisper of the Meaning», but this song does not, however, sets the tone for the album (although this mood recurs again; it is possible to catch it in «You Have Never Left»). The album’s true colors are shown in «The Constantly Pulsing Universe Inside Me». Here the emotions are awakened, and Rebecca skillfully maintains a balance between the classical music canon and her unbridled emotions, which for her, are clearly closely related from an academic perspective. In this composition Oswald plays the notes with force and rapidity — but it seems that her fingers touch not the white and black keys, but rather the soul, as this music is far  from being indifferent. The composer sometimes closes the songs expressively in a few moments with an ellipsis followed by a rearticulation of wistfulness within a calm, focused ending («My Blue Ocean, Your Eyes»). Through unbridled gestures and introspective contemplation, the listener, captured by this flow, is able to hear the heartwarming tenderness found in quietude; and then the elegant poetry of «Whereas» is painted in new colorful hues and sensual tones. The second half of the album holds more passion, which peaks in the very joyful «A Complete Life in Our Hands», taking us back to the sunny days of childhood, running and catching the sunbeams in the world, which then seemed so simple and good. To conclude the album, Rebecca chooses the ideal form of «Ordinary Bliss» — calm and restrained in a mature way, peculiar to one who, in a whirlwind of emotions and sounds has learned to appreciate, above all, silence. A very beautiful and soulful release by a remarkable performer.